Déjà vu …

Lang geleden gaf ik in de negentig jaren lezingen (spreekbeurten) over het internet. Althans het woordje internet bestond toen nog niet.
We hadden over het World Wide Web.

Mijn toehoorders keken met verbazing naar een webbrowser (Netscape) en een e-mail.
Er was toentertijd niet de beleving dat we heel snel gingen digitaliseren. We correspondeerden per brief en het laatste technisch vernuft was een fax oftewel een facsimile.
De “nerds”onder de ondernemers konden zelfs al via de computer een fax versturen.

Had ik ook het geluk en de wijsheid om eind jaren tachtig heel veel met computers bezig te zijn en te “pionieren” op gesloten systemen en data aan mede “nerds” uit te wisselen. Dat was eigenlijk aan ons voorbehouden. We hadden zeker niet de intentie om het commercieel te maken. We waren blij met wat wij voor elkaar kregen.
Als voorlopers kregen wij en begrepen wij het data-protocol en waren wij de eersten op het World Wide Web.
Daarna ging het zeer hard. Internet werd een gemeengoed en is een vanzelfsprekendheid geworden. Bedenk maar dat wij ons zomerhuisje of camping boeken op basis van de WiFi-faciliteit. Geen connectie? No go dus.

Eind jaren negentig gaf ik vele spreekbeurten over de zakelijke mogelijkheden van een website en nog meer zaken. Het bedrijfsleven was gretig. Beter te spreken van hebzucht. Maar de ondernemers waren nog gretiger omdat zij graag de “internetmiljonair” live op het podium wilde zien hoe hij het in zeer korte tijd voor elkaar had gekregen.
En … dat was voor velen nog een teleurstelling, want er was en is geen gouden formule daarvoor. Je moet het zelf doen.
 
  Vele jaren later geef ik wederom lezingen (spreekbeurten) over social media. Voor vele bedrijven wel bekend, maar … ach niet van toepassing voor ons. Denk maar aan de fax.
De vooruitgang is niet te stoppen.
Zo ook de nervositeit bij de ondernemers die ik wederom herken dat zij misschien de boot gaan missen als zij niet aanwezig zijn op social media.
Al is het maar dat zij hun positie in Google gaan verliezen door concurrenten die beter profileren.
En gevonden worden … dat is nog steeds belangrijk.
Maar, een top ranking is leuk maar niet voldoende.

Iedereen volgt, deelt, like it en geeft commentaar en reviews.
"Eén grote interactiviteit van acties die ook nog opgevolgd dienen te worden", schreeuwen de marketeers en social media goeroes.
Ook herkenbaar, had ik in de jaren negentig ook gezien. Velen van hen zijn nu in andere sectoren dan het internet (ICT) werkzaam. Waar heel snel geld te halen valt zijn ze aanwezig, maar zijn ook heel snel weer weg als het te moeilijk wordt. De rasverkopers van het internet, het maakt niet uit wat, als er maar geld te halen valt. Dat is nu exact waar ik niet voor sta.

Sinds 1994 bestaat Fur Data nog steeds en de Fur Group die ik in 1996 heb opgericht ook. Stabiel, sterk en recessie bestendig gaan wij door met kennis en kunde om het bedrijfsleven te adviseren en te doen waar wij met z’n allen als ondernemer gelukkig van worden.
Bereikbaar, flexibel, optredend en vooral begeesterd.

Vakidioten dus …
  Social media kan voor u worden geactiveerd, ingericht en gevuld worden.

Voor u, zonder poespas, duidelijk advies en binnen 2 weken bent u op social media ook aanwezig en zult u beter profileren dan uw concurrenten.

Geen verkoopverhaal, maar gewoon doen. Dat doen wij al meer dan 22 jaar !


Succes,

Ferdy (Fer) Rozenberg

Senior partner en oprichter van de Fur Group

bekend in 2016?