De norm voor een website

U hoeft zich nog niet ongerust te maken. Een standaard norm bestaat namelijk niet. Wel heeft de overheid een aantal richtlijnen gepubliceerd waaraan (semi)overheid websites aan dienen te voldoen. [ www.webrichtlijnen.nl ]

Maar er is wel een norm die u zichzelf kunt opleggen. En eigenlijk dient elke website daaraan te voldoen.

In 1996 heb ik de V.I.S.I.O.N. - norm al gelanceerd en die is nog steeds van toepassing.

Vindbaarheid
Tegenwoordig een "hot issue". Wordt mijn website wel gevonden in Google ?
Doe de test en vul in Google "site:www.uwbedrijf.nl" in, en u ziet het resultaat ... (of niet).
 
Interesse
Is mijn website interessant voor de lezer? Geen saaie website of heeft u een leuke animatie op uw eerste pagina? U wist waarschijnlijk niet dat de "skip intro" - button, de duurste button van het internet is. Immers, de bezoeker gaat als eerste op zoek naar die button om de intro over te slaan.
 
  Of begint uw openingspagina met "We zijn een jong en dynamisch bedrijf en we bestaan al 30 jaar ...".
Laat dat ook maar achterwege.
Vertel gewoon kort en bondig: WIE u bent, WAT u doet, WAT u levert, WAAR zit u, uw REFERENTIES en hoe u ons kunt BEREIKEN. De bezoekers kijken altijd naar de referenties. Ze willen er zeker van zijn, dat ze met een betrouwbaar bedrijf te maken hebben.

Snelheid
Wachten en maar wachten. Nog steeds geen website. Dan ben je ook snel weer weg. Dus, snel de website inladen, lezen en bekijken. Vergeet niet: het internetpubliek houdt van snelheid en is nog steeds zeer "vluchtig".

Interactie
Hier begint een beetje tweerichtingsverkeer. Niet helemaal, maar het kan al beginnen met een informatie aanvraagformulier. Zorg er ook voor, dat er een bevestiging op het scherm komt dat de aanvraag verstuurd is en tevens een bevestiging per e-mail wordt verstuurd. Behandel dan ook de binnenkomende aanvraag binnen de afgesproken tijd. En dat kan bijvoorbeeld ook binnen 245 dagen zijn, als het maar binnen de gestelde tijd wordt gedaan.
 
  Originaliteit
"Beter goed gejat, dan slecht verzonnen".
Niet helemaal waar, maar kijk ook eens bij de collega vakbroeders hoe zij de website hebben ontworpen, ingericht, opgemaakt en beschreven.

Navigatie
Help! Ik ben de weg kwijt in de website. Hoe eenvoudig kan het zijn. Wees duidelijk in de structuren van de website. Zorg bij uitgebreide websites voor een intern zoekprogramma.

Hoofdstukken en sub(sub)hoofdstukken die aan de linkerzijde van de website worden getoond scoren nog steeds het beste. Heeft u nog meer ruimte over, dan kunnen deze ook aan de bovenzijde worden geplaatst.

Zogenaamde uitklapbare menu's zijn grafisch zeer boeiend, maar je wordt er ontzettend nerveus van al dat gepriegel met je muis. Vooral als het zogenaamde "ADHD-menuutjes" zijn die voortdurend verdwijnen en niet meer aanklikbaar zijn.

Doelstellingen van uw site
De vereisten van een website