De komende 9 jaar ...

The biggest risk is not taking any risk ...
In a world that changing really quickly,
the only strategy that is guaranteed to fail
is not taking risks.

Mark Zuckerberg

Er gaat in de nabije toekomst nog heel veel veranderen…
Als ik terugkijk naar de razendsnelle ontwikkelingen van de hardware (computers en mobile devices) en de vooruitgang van het internet en de social media dan is de uitbreiding met nieuwe producten ons met een gigantische snelheid opgedrongen. Ik ben razend benieuwd naar de komende negen jaar. Dan zijn we beland in 2024, het jaar dat Fur Data namelijk 30 jaar zal bestaan. Als ik dan opnieuw terugblik ben ik waarschijnlijk weer opnieuw verbaasd.

In 1996 gaf ik voorlichting (dat was het enige juiste woord) over het internet, e-mail, internet- browsers en het goed positioneren van een website in een zoekprogramma. Vier jaar later ging het over de eventuele (on)mogelijkheden van de nieuwe, razendsnel opkomende social media.

Met de komst van de zogenaamde open-source content management systemen zoals WordPress en Joomla is de markt voor de traditionele websitebouwers uitgehold door de gratis verkrijgbaarheid van deze systemen. Maar gratis bestaat echter niet in deze wereld, want de uren die eraan worden besteed tellen ook door. Dan heb ik het nog niet gehad over de veiligheid. Websites kunnen makkelijker gehackt worden als er bijvoorbeeld te laat een update is geplaatst. En dan benoem ik ook nog de talrijke en tijdrovende mislukte acties om de site überhaupt online te krijgen.

Fur Data heeft een bewuste keuze gemaakt en is niet meegegaan met de omschakeling naar deze zogenaamde 'gratis' CMS pakketten. Er ligt namelijk geen verdienmodel aan ten grondslag. Standaard templates worden wereldwijd voor lage bedragen aangeboden.
 
  Sinds de oprichting in 1994 heb ik gekozen voor een eigen koers en mij vooral niet gek laten maken door de internet markt en de daarbij behorende hypes. Alhoewel ik de ontwikkelingen uiteraard wel nauwkeurig volg.

Ik constateer blokstromingen te weten; eind jaren negentig was de communicatie druk zeer hoog om een website te hebben, anders hoorde je er als bedrijf of organisatie niet bij. In de beginjaren 2000 was het een goed gebruik om een site te hebben met alle mogelijke toeters en bellen. Dat leidde tot de mooiste grafische en meest uitgebreide en ingewikkelde websites.
Tien jaar later keert men terug naar websites met de hoognodige basisfunctionaliteiten en doet social media met haar vele kruiskoppelingen haar intrede.

Sinds 2014 geef ik weer lezingen over de ontwikkelingen op het internet, ditmaal over de webintegratie van social media en over alle hypes die we niet gevolgd zijn.

De komende 9 jaar krijgen we nieuwe ondersteunende programmeertalen die door alle internetbrowsers kunnen worden uitgelezen en zullen ongetwijfeld spannende resultaten opleveren. Feitelijk zaken die we al hebben gezien bij de films Mission Impossible en de laatste James Bond. Maar nu voor iedereen toegankelijk.

We gaan met onze devices en desktop-PC's blokken met informatie schuiven en uitlezen en gaan vervolgens in layers denken. In de toplaag stelt u uw vraag of formuleert u uw behoefte in de ruimste zin des woords. En de tweede laag komt vanuit de kennisdatabase en communiceert vervolgens met de eerste laag.
Daarna geeft de derde laag het resultaat weer, met uitsplitsing van de mogelijkheden waarna u uw keuze kunt maken en consequenties met data en reviews kunt overzien.
 
  We gaan in layers denken: vraag, kennisbanke en oplossingen

Van Plug and Play naar Touch and Go
De devices worden alleen maar uitgebreid. Het is niet meer 'plug and play', maar 'touch and go'.
Alles wat nu sci-fi lijkt wordt binnenkort werkelijkheid.
Vele social media platforms zullen wel blijven bestaan en wellicht komen er nog nieuwe bij. Het inrichten en opbouwen van profielen zal altijd wel tijd blijven kosten. Maar het bijhouden en updaten van de informatie zal gemakkelijker worden met smart interfaces, zowel online en via apps. Iedereen wil eenvoud en vooral met een groot gebruiksgemak informatie, foto's en video's kunnen plaatsen en delen.

Internet is en blijft een user utility. Hoe kunnen we de gebruikers informeren en inspireren? En vooral gemakkelijker laten communiceren. Wat willen de gebruikers graag? Wat ze in ieder geval willen is…het nieuwste van het nieuwste en bij voorkeur iets wat er nog niet is…

Daar gaan we u bij helpen… de komende jaren!

De enige strategie die gegarandeerd zal werken, is het nemen van risico's.

Want dan loop je voor op de anderen.

Betrouwbaar
Mobilegeddon